McCartney con amore

7 Comments

Man behøver bare høre de første strofer af Paul McCartneys nye album, Kisses on the bottom, for at blive bragt tilbage til Forthlin Road i Liverpool, hvor Paul og Mikes udearbejdende alenefar, Jim, after hours satte sig ved klaveret i den diminutive, gasfyrsopvarmede dagligstue og diverterede med melodier fra sin tid som swingmusiker.

For Paul McCartney og hans generation betyder ‘It’s Only A Paper Moon’ og ‘The Glory of Love’ lige så meget som ‘Long Tall Sally’ og ‘Hound Dog’. Og sangene giver lige meget genlyd over alt i Beatles-kataloget.

Paul var ikke den første, der fik den ide at gå på genopdagelse i Hotel Evergreen og dets filial Heartbreak Hotel. Ringos første udspil i eget navn var såmænd Sentimental Journey, udsendt i 1970 midt i Beatles-sammenbruddet. Og en af de sange, han valgte, ‘Bye Bye Blackbird’, har McCartney også udset sig. Uden sammenligning i øvrigt.

Med sig i studiet har McCartney haft pianisten Diana Krall, hendes producer Tommy LiPuma og hendes musikere, bl.a. den elegante guitarist John Pizzarelli og den omsorgsfulde, nærmest melodisk kærtegnende bassist Robert Hurst. Det er folk, der kan deres kram. Ja, det er vel nærmest jazz uden at det skal lyde som en advarsel. Gæster som Eric Clapton og Stevie Wonder mindsker ikke kvalitetsniveauet. Der er tale om udsøgt musiceren.

McCartney har fortalt, at han længe havde gået med ideen, men blev slået en smule ud af kurs, da Rod Stewarts American Songbook-serie kom i vej. Hvor Stewart ikke i sine fortolkninger lægger skjul på, at han netop er Rod Stewart, stiller McCartney sin stemme til rådighed for sangene og for traditionen. Det er til tider så tilbagelænet, at det er ved at falde bagover, men også afleveret med stor kærlighed og ydmyghed. Et con amore-arbejde i bogstaveligste forstand. Som han dog kan synge de sange hjem! Ubesværet, uden den hang til sentimentalitet, han så tit har givet efter for, og med en intimitet, der forstærkes af en optageteknik, der kun kan karakteriseres som hudnær.

Okay, en sang som Andrew Sisters’ ‘Ac-Cent-Tchu-Ate The Positive’ er og bliver fjollet, og ‘My Very Good Friend The Milkman’ er og bliver en bagatel, som også Clapton forsøgte at løfte til noget større på sit seneste album, men Irving Berlins ‘Always’ synger McCartney, som om han har skrevet den.

Albummets højdepunkt er ‘My Valentine’, en nyskreven McCartney-sang, i Sinatras cigaretrygende, fortællesyngende stil. En af McCartneys store kærlighedsoder folder sig her ud, så det bliver til en film om naivitetens styrke og forelskelsens vingefang. Clapton og London-symfonikerne lyder, som om de også har prøvet det der med at møde en ny kærlighed så omvæltende, som er det den sidste. Det er gåsehudsfremkaldende rørende.

Jeg har noteret mig, at alderskortet af flere lokale anmeldere er blevet kylet flittigt og forudsigeligt i bordet. Ord som ‘morfar’ og ‘sutsko’ har ikke været ment som en ros. I mine aldersstegne ører er det at misforstå pladen og sangerens intentioner. Og jeg tror, McCartney er ligeglad.

Kisses on the bottom er et udvalg af evergreens, der sagtens selv kan ende med at blive en evergreen.

Paul McCartney: Kisses on the bottom. Producer: Tommy LiPuma. MPL/Universal. Deluxe-versionen.

Pressefoto: Mary McCartney/MPL ©

FØLG MIG OGSÅ PÅ FACEBOOK

 

About the author

Torben Bille http://www.torbenbille.dk
Jeg har siden 1974 som musikanmelder beskrevet rockens vildtvoksende væsen, fra undergrund til mainstream og tilbage igen til i dag, hvor de termer ikke giver mening. Der har ikke altid været plads i de sagesløse aviser, jeg har belemret med mine synspunkter, så det er også blevet til en snes bøger og leksika undervejs. Det kan musikken ikke gøre for.

7 Comments

  1. comment-avatar
    capac11. februar 2012 - 16:20

    Man kan vel også påstå, at McCartney allerede vedgik sin gæld til Hotel Evergreen, da han lavede “When I’m 64″ og “Your mother should know” (dansenummeret i Magical Mystery Tour)…

    Youtubelink: http://www.youtube.com/watch?v=J0beOkRLVlA

  2. comment-avatar
    Torben Bille11. februar 2012 - 16:23

    Så absolut og Till There Was You og Besame Mucho.

  3. comment-avatar
    capac11. februar 2012 - 16:42

    Måske også “Yesterday”. Har du i øvrigt set, at NME sætter Macca i forbindelse med “Mad Men”? – en oplagt tanke!

  4. comment-avatar
    arne schiøtt13. februar 2012 - 19:02

    Min CD-spiller er indrettet således at den på displayet viser titlen på den CD som kommer i apparetet. Interessant nok siger den: Tittle: My valentine, så noget tyder på at pladen oprindelig skulle have den titel, og at pladerne er produceret før man fandt på den nye,spøjse, titel!

    PS: Da jeg selv er morfar betragter jeg dette ord som noget positivt, omend visse anmeldere nok har en anden mening!

  5. comment-avatar
    Jan Eskildsen13. februar 2012 - 23:13

    Undskyld, men Besame Mucho er fra før, jeg blev født.
    Fra før krigen mener jeg.

  6. comment-avatar
    arne schiøtt14. februar 2012 - 18:59

    # Jan Eskildsen: Øhhhh hvilken krig?

Anmeldelser
Charles Bradley bløder stadig

Charles Bradley bløder stadig

No Comment

 

Da Charles Bradley for to år siden i en alder af 62 albumdebuterede med No time for dreaming lød han ikke som en debutant. Hans bluesmættede soulfunk lød både gammel og ny. Han havde været helt nede og var kommet op ved at bruge musikken som stige. Det var ikke sådan, at man ikke kunne […]
Journalistik og musik
Utroligt, men sandt: Sven Gaul bliver 60

Utroligt, men sandt: Sven Gaul bliver 60

No Comment

 

For mange er Steffen Brandt så afgørende for TV-2, at de sætter lighedstegn mellem ham og poporkestret, men folk omkring bandet er ikke i tvivl: Det er trommeslageren Sven Gaul, der er bandets kapelmester og cheflogistiker. Sådan har det været siden det såkaldt progressive band, Taurus, sagde farvel til 70’erne og mødte 80’erne som TV-2, […]

Back to Top