Agnes Obel luksusindpakket

Kommentarer slået fra

Man kan indvende, at det måske er lige lovligt oppustet allerede nu at udsende Agnes Obels debutalbum, Philharmonics, i en deluxe-udgave. På den anden side har anmelderroserne jo i den grad fået frisk vand af et støt stigende pladesalg. Alene i Frankrig rapporteres der om platinplade for 100.000 solgte eksemplarer, og selv om kriterierne for platinsalg er noget mindre herhjemme – 20.000 – er albummet stadig nummer fire på den aktuelle liste, 30 uger efter udgivelsen. Med et salgstal, der nærmer sig 50.000.

Den særlige aura af smagfuld eksklusivitet og blufærdig nøgenhed, der emmer fra Obels pianobårne poesi, står godt til luksusindpakningen.

Udover originalalbummet indeholder udgivelsen en cd med DR-producerede liveoptagelser af hende og cellisten Anne Müller, fra Koncerthuset i DR-byen. Ikke mindst en hjertegribende ‘Close Watch’ og udgaven af ‘Smoke and mirrors’, som ellers kun findes på Obels ep, er grund nok til at anskaffe sig dette album. Melodien åbenbarer en tydelig, lidt overrumplende inspiration fra Savage Rose med Agnes Obel som en ukrukket opdatering af Annisette. Og endnu et argument for udgivelsen følger lige efter med Obels sublime tolkning af ‘Katie Cruel’.

Min yndlingsversion af denne traditionelle skotsk-amerikanske folkesang er af Karen Dalton, countrybluesmusikkens banjospillende svar på Janis Joplin. Og mon ikke Obel har hørt hende? Det gør ikke spor. Det synes jeg derimod det gør, at Dalton ikke er nævnt i pladens credit-lister…

Dobbeltalbummet afrundes af fem stringent og intelligent arrangerede instrumentalversioner af nogle af de centrale sange fra debutalbummet – hvis jeg var filminstruktør ville jeg føle mig inspireret til at sætte billeder på. Det kan man så ikke lade være med at gøre alligevel. Obels kompositioner trigger hjernen til at selvudløse drømske scener fra sansemættede fransk-inspirerede fantasifilm.

At høre denne plade er den rene luksus.

Agnes Obel: Philharmonics – deluxe version. Producer: Agnes Obel. Play it again Sam/PIA/VME.

PR-foto af Frank Eidel

Læs anmeldelse af Agnes Obel live her.

Min anmeldelse af debutalbummet kan du læse her.

About the author

Torben Bille http://www.torbenbille.dk
Jeg har siden 1974 som musikanmelder beskrevet rockens vildtvoksende væsen, fra undergrund til mainstream og tilbage igen til i dag, hvor de termer ikke giver mening. Der har ikke altid været plads i de sagesløse aviser, jeg har belemret med mine synspunkter, så det er også blevet til en snes bøger og leksika undervejs. Det kan musikken ikke gøre for.
Anmeldelser
Charles Bradley bløder stadig

Charles Bradley bløder stadig

No Comment

 

Da Charles Bradley for to år siden i en alder af 62 albumdebuterede med No time for dreaming lød han ikke som en debutant. Hans bluesmættede soulfunk lød både gammel og ny. Han havde været helt nede og var kommet op ved at bruge musikken som stige. Det var ikke sådan, at man ikke kunne […]
Journalistik og musik
Utroligt, men sandt: Sven Gaul bliver 60

Utroligt, men sandt: Sven Gaul bliver 60

No Comment

 

For mange er Steffen Brandt så afgørende for TV-2, at de sætter lighedstegn mellem ham og poporkestret, men folk omkring bandet er ikke i tvivl: Det er trommeslageren Sven Gaul, der er bandets kapelmester og cheflogistiker. Sådan har det været siden det såkaldt progressive band, Taurus, sagde farvel til 70’erne og mødte 80’erne som TV-2, […]

Back to Top