Anbefales: Illeborg & Nussbaum

Kommentarer slået fra

Illeborg & Nussbaum – det lyder som et advokatkontor eller et finere diamantsliberfirma. Man kan høre dem tage telefonen: Illeborg og Nussbaum, hvad kan vi hjælpe med?. Men bag efternavnene gemmer sig Laura Illeborg og Channe Nussbaum. Laura og hendes køligt-smukke soloplader udgør et af de mest uforklarlige udeblevne danske rockgennembrud, mens Channe har opdyrket sin egen niche som den danske Queen of Klezmer  med en musik, hvor bænkevarmeri er forbudt, men hvor der alligevel er plads til både sorg og fest.

I en periode passede de to faktisk telefonerne – ikke på et advokatkontor, men på Dagbladet Information. Der var altid hul igennem, skulle jeg hilse og sige.

Det er der også på deres selvbetitlede første, men forhåbentlig ikke sidste album sammen. Nussbaum har skrevet melodierne, Illeborg teksterne. De er begge forsangere, som to sider af samme modne, men stadig ulmende lidenskab.

Grundtonen er melankolsk, men aldrig selvmedlidende. Blå, ikke som i liberal, men som i hverdagsblues. Og musikken bevæger sig hjemmevant i et klangrum med et underlag af en særlig slavisk-mellemeuropæisk tone. Ikke ulig den, man møder hos et band som The Walkabouts. Altså økologisk, men aldrig fodformet. Musik, hvor de enkelte bestanddele får lov at stå frem uden at skygge for hinanden. Hør bare den æggende, skælmske ‘Elsk Mig Som Før’ med Bjarke Kolerus’ håndkolorerede klarinet (YouTube-link).

Bassisten Steffen Søgaard Sørensen, trommeslageren Gert Smedegaard, guitaristen Henrik Liebgott og violinisten Ruthie Dornfeld er med indfølt musiceren med til forvandle lokaliteter som Nørre Søgade, Greve Nord og Frederiksberg Alle til eksotiske fikspunkter i et drømmeagtigt storbylandskab.

Måske er cd’en et par lidt for blege musikalske vignetter for lang til at få pladen helt op at ringe, men omvendt har Illeborg & Nussbaum i sange som den radiohit-egnede om netop Frederiksberg Alle, den skæve, poetiske ‘Var det måden din venstre hånd strejfede min skulder’ og den haiku-enkle, ‘Kuløren er blå’, nok argumenter for en fortsættelse.

Indtil da kan man gå ind i denne musik. På eget ansvar. Illeborg & Nussbaum skaber nemlig en sindsstemning, som er svær at komme ud af.

Illeborg & Nussbaum: Illeborg & Nussbaum. Producere: Channe Nussbaum m. Laura Illeborg, Jan Vinther & Thomas Davidsen. Mix: Flemming Rasmussen. ArtPeople/Eastwing.

Coverfoto: Sille Jensen

FØLG MIG OGSÅ PÅ FACEBOOK

Capac anmelder også albummet. Se her hvordan. 

About the author

Torben Bille http://www.torbenbille.dk
Jeg har siden 1974 som musikanmelder beskrevet rockens vildtvoksende væsen, fra undergrund til mainstream og tilbage igen til i dag, hvor de termer ikke giver mening. Der har ikke altid været plads i de sagesløse aviser, jeg har belemret med mine synspunkter, så det er også blevet til en snes bøger og leksika undervejs. Det kan musikken ikke gøre for.
Anmeldelser
Charles Bradley bløder stadig

Charles Bradley bløder stadig

No Comment

 

Da Charles Bradley for to år siden i en alder af 62 albumdebuterede med No time for dreaming lød han ikke som en debutant. Hans bluesmættede soulfunk lød både gammel og ny. Han havde været helt nede og var kommet op ved at bruge musikken som stige. Det var ikke sådan, at man ikke kunne [...]
Journalistik og musik
Utroligt, men sandt: Sven Gaul bliver 60

Utroligt, men sandt: Sven Gaul bliver 60

No Comment

 

For mange er Steffen Brandt så afgørende for TV-2, at de sætter lighedstegn mellem ham og poporkestret, men folk omkring bandet er ikke i tvivl: Det er trommeslageren Sven Gaul, der er bandets kapelmester og cheflogistiker. Sådan har det været siden det såkaldt progressive band, Taurus, sagde farvel til 70’erne og mødte 80’erne som TV-2, [...]

Back to Top