Dengang Dion løb efter Sue

Kommentarer slået fra

I denne uge for 50 år siden genlød radiostationer over hele USA af doo wop-lyden fra Bronx. Nummer et på hitlisten var nemlig for anden uge i træk Dion DiMucci med ‘Runaround Sue’. Han havde selv skrevet den – noget af særsyn i de dage – og sang den, så den osede af vitalitet, gadehjørnetroværdighed og en danselyst, der forplantede sig til Sussi Christiansens Danseinstitut i Sydhavnen, hvor den ikke fik for lidt, når Dion kom på grammofonen. Sådan lød en “teenager in love”.

Historien om Dions dannelsesår er som taget ud af West Side Story. Han rendte rundt i en læderjakkebande, men var også en følsom sjæl, som i bedste/værste Elvis-stil indspillede en plade til sin mor som Valentines-gave. Hun spillede den pavestolt for nogle venner, som kendte nogen, der kendte nogen, der havde et lille pladeselskab, Mohawk. Der udgav Dion et par singler, som ikke førte nogen vegne, før han selv dannede The Belmonts.

Nogen på Mohawk syntes ikke, de sang rent. I hvert fald ikke renskuret nok. Så komponisten til en af deres singler, Gene Schwartz, etablerede Laurie Records som platform for sjæleren fra Bronx. ‘I Wonder Why’ nåede en nittendeplads, og en række hits fulgte, før Dion besluttede at gå solo. Han (og The Four Seasons) skrev nye kapitler i den italo-amerikanske kulturhistorie, som Frank Sinatra havde bidraget så afgørende til (og som Bruce Springsteen siden udvidede – Bruce (og Lou Reed) er æresmedlem af Dions fanklub)

Selv om det lyder som The Belmonts på ‘Runaround Sue’ akkompagneres han af The Del Satins, men det spillede ingen rolle for pladekøberne, der straks gjorde Dion til et hit, både i radioen og i tyggegummipakkerne, hvor billedet af hans stilfulde ansigt kunne byttes lige over med et af Elvis. Så var man stor.

Kender du ikke resten af historien om og lyden af Dion DiMucci har du meget godt til gode. Men start her.

Ukrediteret pr-foto

About the author

Torben Bille http://www.torbenbille.dk
Jeg har siden 1974 som musikanmelder beskrevet rockens vildtvoksende væsen, fra undergrund til mainstream og tilbage igen til i dag, hvor de termer ikke giver mening. Der har ikke altid været plads i de sagesløse aviser, jeg har belemret med mine synspunkter, så det er også blevet til en snes bøger og leksika undervejs. Det kan musikken ikke gøre for.
Anmeldelser
Charles Bradley bløder stadig

Charles Bradley bløder stadig

No Comment

 

Da Charles Bradley for to år siden i en alder af 62 albumdebuterede med No time for dreaming lød han ikke som en debutant. Hans bluesmættede soulfunk lød både gammel og ny. Han havde været helt nede og var kommet op ved at bruge musikken som stige. Det var ikke sådan, at man ikke kunne […]
Journalistik og musik
Utroligt, men sandt: Sven Gaul bliver 60

Utroligt, men sandt: Sven Gaul bliver 60

No Comment

 

For mange er Steffen Brandt så afgørende for TV-2, at de sætter lighedstegn mellem ham og poporkestret, men folk omkring bandet er ikke i tvivl: Det er trommeslageren Sven Gaul, der er bandets kapelmester og cheflogistiker. Sådan har det været siden det såkaldt progressive band, Taurus, sagde farvel til 70’erne og mødte 80’erne som TV-2, […]

Back to Top