Drengerøvsfjernsyn

Dagens tv-anmeldelse i Politiken er begået af denne blogger:

For 117 år siden, da menneskeheden uden at vide, hvad der ventede, lod sig tvangsindlægge til mental forkulning i kabel-tv-helvedet, foresvævede der mig noget om, at nogle af tv-kanalerne blev anbefalet for deres opdragende effekt. Ja, de gjorde sig til af at have et vist lødigt præg. En af dem var Discovery Channel.

At se Discovery i dag er at gå på opdagelse i sider af sig selv, man helst ikke ville have anet, man besad. Det er en absurd fascinerende og skræmmende verden, hvor orden bliver til kaos, hvor helte bærer sikkerhedsdragter, hvor biler ikke overholder fartgrænserne og hvor kæmpekrabber tilsyneladende er erhvervsfiskeres eneste indtægtskilde. Drengerøvsfjernsyn. Understreget af reklamer for burgere, minutsupper, mikroovne, smarte biler, computerspil og det obligate strygejern – til når man skal flytte hjemmefra.

Et af programmerne er ’Destroyed in seconds’, malende oversat til ’Smadret på sekunder’. Her vises klip fra ulykker, katastrofer og uheld under mottoet ’livet hænger i en tynd tråd’. Med replays i slowmotion og fast forward med saglig speakerkommentar, der gør opmærksom på de udløsende detaljer (indrammet af en rød cirkel). Det er et program for dem, der synes 9/11 kun manglede Nicolas Cage og Sandra Bullock i at være perfekt underholdning.

Programmet har sine arketyper: Her er firehjulstrækkerne, der kører ind i en butik, selv om bremserne virker. Vinduespudsere, som af en lunefuld stormvind bliver kastet ind mod det højhus, de er ved polere. Dragracere og kitesurfere, som demonstrerer, at dumdristighed ikke kan betale sig. Samt selvfølgelig tornadoer, for intet er jo så fotogent som en naturkatastrofe. Det skulle da lige være en eksplosion i et giftlager, der får Seest til at ligne en bordbombe. Det etiske aspekt, for sådan et er der også, er, at ingen af de medvirkende i de pludseligt opståede undtagelsestilstande kommer seriøst til skade. Som hovedregel.

Og skulle døden komme for tæt på, er der sikkert råd at hente i et andet Discovery-program. Det hedder ’Ultimativ overlevelse’. Det har jeg til gode.