Hun spænder vidt

Kommentarer slået fra

I dagens Politiken sender jeg Mariah Carey denne fødselsdagshilsen:

Man behøver ikke være mandschauvinist for at mene, at Mariah Carey ligner enhver plastikkirurgs drøm om et kødeligt visitkort. I hvert fald har den i dag 40-årige sanger aldrig selv været karrig med at fremvise Guds generøsitet på pladeomslagene. Der må jo være en grund til, at hun ikke lader sig afbilde i overfrakke. Heldigvis har hun siden 1990 også budt på noget for ørerne. Hendes spændvidde over fem oktaver er legendarisk, og i modsætning til f.eks. Whitney Houston skriver Carey det meste af sit materiale.

Alligevel kan hun se tilbage på en karriere, der katapulterede hende til toppen af poppen for så senere at nødlande på kanten til sammenbrud og glemsel.

Som uprøvet datter af en irsk-amerikansk operasyngende mor og en afro-venezuelansk far mødte hun som tyveårig tidens musikmogul, den dobbelt så gamle Tony Mottola. Han havde hørt et demobånd og ville gerne se, hvordan sangeren så ud. Mødet førte til branchesladder og debut i 1990 på hans pladeselskab, førsteplads på hitlisten og ros fra kritikere, der hørte hende som en tiltrængt konkurrent til Madonnas monopol på r&b-farvet pop isprængt ballader, Celine Dion ville dræbe for at få drøblen i.

Carey trådte på cd’erne ’Emotions’ og ’Music Box’, yderligere i karakter. Den sidste lå 128 uger på hitlisten, og dementerede, at hun var den marionet for sin nu ægteviede pladechef, rygtesmedene reducerede hende til. På de næste plader fastholdt hun momentum. Nu uden Mottola. Parret blev skilt i 1998. Den filmstjerneaspirerende Carey kunne godt have brugt en sparringspartner til ’Glitter’. Filmen blev et af de største flop i 2001. Og en bet for Virgin, der netop for 80 mio. dollars havde fået hende i stald. Forventningspres og kærestesorger fik hende til at gå ned med stress. Pladesalget stagnerede. Virgin købte sig fri af hende for 28 mio. dollars.

Mens bankkontoen altså ikke manglede noget, skulle der gå et par år og nogle middelmådige plader, før Carey oparbejdede ny kunstnerisk og kommerciel kreditværdighed. Comebacket ’The emancipation of Mimi’ i 2005 og efterårets ’Memoirs of an imperfect angel’ rehabiliterede Carey med en dybere pumpende stil, hvor hun, ud over sin vanlige hang til lidt for højt sukkerindhold, demonstrerer selvironi og ny styrke. Ikke mindst i sangen ’Obsessed’, som siges at handle om Eminem og deres kortvarige forhold, som han aldrig har glemt. I hvert fald ikke ifølge Carey, der med en video lukkede munden på rapperen, der ved sine koncerter havde afspillet telefonbeskeder, som Carey havde lagt til ham, dengang de var par.

At der kan være et liv efter musikken giver Carey løfte om som socialarbejderen Miss Weiss i den Oscar-nominerede film, ’Precious’. Hun spiller rollen så troværdigt og uglamourøst, at man glemmer, at hun har solgt 65 mio. plader alene i USA, hvor hun er den solist, der flest gange har toppet hitlisten. Mariah Carey har naturligvis for længst lanceret sin egen parfume, og via Twitter har hun ladet forstå, at hun senere i år vil udbringe en skål for sin egen champagne. Den er rosé. Hvad ellers?

About the author

Torben Bille http://www.torbenbille.dk
Jeg har siden 1974 som musikanmelder beskrevet rockens vildtvoksende væsen, fra undergrund til mainstream og tilbage igen til i dag, hvor de termer ikke giver mening. Der har ikke altid været plads i de sagesløse aviser, jeg har belemret med mine synspunkter, så det er også blevet til en snes bøger og leksika undervejs. Det kan musikken ikke gøre for.
Anmeldelser
Charles Bradley bløder stadig

Charles Bradley bløder stadig

No Comment

 

Da Charles Bradley for to år siden i en alder af 62 albumdebuterede med No time for dreaming lød han ikke som en debutant. Hans bluesmættede soulfunk lød både gammel og ny. Han havde været helt nede og var kommet op ved at bruge musikken som stige. Det var ikke sådan, at man ikke kunne […]
Journalistik og musik
Utroligt, men sandt: Sven Gaul bliver 60

Utroligt, men sandt: Sven Gaul bliver 60

No Comment

 

For mange er Steffen Brandt så afgørende for TV-2, at de sætter lighedstegn mellem ham og poporkestret, men folk omkring bandet er ikke i tvivl: Det er trommeslageren Sven Gaul, der er bandets kapelmester og cheflogistiker. Sådan har det været siden det såkaldt progressive band, Taurus, sagde farvel til 70’erne og mødte 80’erne som TV-2, […]

Back to Top