Rytme-Hans er ikke død

5 Comments

Da jeg var ung og mindre tung deltog jeg med ildhu og den selvretfærdiges indignation i en diskussion, der dengang virkede voldsomt påkrævet: Hvilken musik var mest rytmisk? Min og andres hovedopponent hed Mogens Wenzel Andreasen. Han gjorde lige så engageret gældende, at klassisk musik så absolut også er rytmisk. Debatten rasede nogle år i de dertil indrettede fora, men fladede så noget ud. Ikke mindst fordi rock og det, der ligner, kom på støtten, og statssubsidieret oprør har altid haft lidt svært ved at vinde gehør, ikke? Nu handler musikpolitiske diskussioner derfor ikke længere om musik, men om penge, og bliv endelig ved med at sende flere af dem, tak, lyder omkvædet.

Jeg kom i tanke om diskussionen, fordi jeg i en af søndagsaviserne i går faldt over et stillingsopslag (som jeg nu ikke har tænkt mig at søge). Rytmisk Musikkonservatorium søger en professor i rytmisk samtidsmusik. Nu om dage tænker jeg altid på bongotrommer og batikundertrøjer, når jeg hører ordet ‘rytmisk’. Det gør de åbenbart ikke ude på Holmen, hvor Rytmekons holder til. Og åbenbart også Rytme-Hans…

Men ærlig talt: Betyder Rytmisk Musikkonservatorium så, at institutionen inde i det gamle radiohus er et urytmisk musikkonservatorium?

Vi andre må nøjes med at glæde os over den genreglidning og -fusion, der er sket de sidste 30 år, så der i dag kun er to slags musik:
God og dårlig.

About the author

Torben Bille http://www.torbenbille.dk
Jeg har siden 1974 som musikanmelder beskrevet rockens vildtvoksende væsen, fra undergrund til mainstream og tilbage igen til i dag, hvor de termer ikke giver mening. Der har ikke altid været plads i de sagesløse aviser, jeg har belemret med mine synspunkter, så det er også blevet til en snes bøger og leksika undervejs. Det kan musikken ikke gøre for.

5 Comments

  1. comment-avatar
    capac22. februar 2010 - 10:35

    Netop Torben. Det minder mig lidt om P.H. Det var vist ham, der gjorde den anstrengende kunstdebat til en debat om god eller dårlig kunst i stedet for kunst eller ikke-kunst.

  2. comment-avatar
    Torben Bille22. februar 2010 - 12:35

    Ja, nu om dage kan det vist oversættes til gunst eller ikke-gunst, i hvert fald hvis man gør sin udøven afhængig af offentlige midler, men nu må jeg hellere styre min indre Rindal:-)

  3. comment-avatar
    Jens Jørn Gjedsted25. februar 2010 - 10:12

    Diskussionen får aldrig ende. Men der er endnu ikke fundet noget bedre ord end “rytmisk”,
    hvis man vil favne de genrer, som ikke er klassisk musik (eller hvad nu skal kalde det).
    Men selvfølgelig betyder det ikke, at klassisk musik ikke kan være rytmisk! Det vigtigste er bare,
    at alle ved, hvad der tales om!
    Iøvrigt er der masser af ny “rytmisk musik”, der overhovedet ikke er spor rytmisk….og så er vi vel tilbage ved udgangspunktet :-)

  4. comment-avatar
    Torben Bille25. februar 2010 - 14:34

    I stedet for den nu nedlagte Steppeulv burde man måske uddele årets Mogens …

  5. comment-avatar
    henrik marstal26. februar 2010 - 08:54

    Jeg ville måske skrue lidt ned for ironien, Torben! Og i stedet glæde mig over at Rytmisk Musikkonservatorium råder over to professorater!

    Der er gode, historiske grunde til at begrebet ‘rytmisk musik’ er udbredt i DK, men ikke andre steder på jorden. Det skyldes især Bernhard Christensens tanker om fænomenet, da han allerede i 1930′erne så muligheder i jazzmusikkens mere uformelle måde at skabe musikalske sammenhænge på i forhold til den klassiske. En amerikansk musikantropolog ved navn Leslie C. Gay har gennem de senere år været nogle gange i Danmark for at undersøge hvad begrebet har betydet for institutionaliseringen af populærmusikken herhjemme. At det har udmøntet sig bl.a. i Europas eneste konservatorium af sin slags, siger måske ikke så lidt. Men det ændrer ikke ved at begrebet er uheldigt, ikke mindst når det oversættes til engelsk, hvor det jo næppe giver mening overhovedet.

    Selv arbejder jeg og utvivlsomt mange andre på i stedet at gøre brug af udtrykket ‘populærmusik’, forstået som en direkte oversættelse af det engelske begreb ‘popular music’. Selvom også dette begreb er vagt, er det dog en hel del bedre, om end også en hel del klassisk musik undertiden kan falde ind under definitionen. At ‘populærmusik’ så er noget mange herhjemme forbinder med dansktopmusik, er en lidt uheldig forhindring som der må gøres op med …

Anmeldelser
Charles Bradley bløder stadig

Charles Bradley bløder stadig

No Comment

 

Da Charles Bradley for to år siden i en alder af 62 albumdebuterede med No time for dreaming lød han ikke som en debutant. Hans bluesmættede soulfunk lød både gammel og ny. Han havde været helt nede og var kommet op ved at bruge musikken som stige. Det var ikke sådan, at man ikke kunne […]
Journalistik og musik
Utroligt, men sandt: Sven Gaul bliver 60

Utroligt, men sandt: Sven Gaul bliver 60

No Comment

 

For mange er Steffen Brandt så afgørende for TV-2, at de sætter lighedstegn mellem ham og poporkestret, men folk omkring bandet er ikke i tvivl: Det er trommeslageren Sven Gaul, der er bandets kapelmester og cheflogistiker. Sådan har det været siden det såkaldt progressive band, Taurus, sagde farvel til 70’erne og mødte 80’erne som TV-2, […]

Back to Top