Torsdag er Mortens aften

Der kører for tiden en sjov tv-reklame for Ekstra Bladet. En sportsudøver bøver sig big time foran en mikrofon og siger ikke andet end, at bolden er rund. Attitude efterlyses. Rigtigt er det, at mange sportsfolk virker, som om de er i lære som diplomater. Og åbenbart slet ikke er klar over, at spillet fortsætter uden for banen. At man så tit får svar som man spørger er en anden sag.

Ud fra en formodning om, at eftertænksomhed sjældent trives i de forpustede minutter efter endt kappestrid har TV2 fløjtet op for Ankerdal på News.

Morten Ankerdal lignede en faretruende kort overgang en vandrepokal. Nu er han efter en visit på DR1’s ’Aftenshowet’ tilbage på TV2. Hans program har undertitlen ”Sport med holdning”, og kanalen kalder det ”skarpt”.

Genren er ikke ny, heller i TV2-sammenhæng, hvor man for tiden kører et debatprogram om håndbold. Viasat har også succes med den slags programmer, men Ankerdal er ingen Carsten Werge. Han har ikke arvet sin journalistfars terriergen, men er til gengæld en god spilfordeler, der tør stille de små ’dumme’ spørgsmål, der fører debatten videre. Hvor og hvem og hvorfor. Sværere behøver det ikke at være.

Torsdag var hans gæster Joachim Boldsen, den tidligere FCK-keeper Jesper Christiansen, nu OB, og svømmeren Jeanette Ottesen Gray. Emnerne var bl.a. OB’s trænerfyring og håndboldspilleren Lærke Møllers endeløse skadesføljeton, men først kommenterede Ottesen sin træners kritik af, at hun blev for sportslig ufokuseret af at deltage i underholdnings-tv. Dels havde det, som hun formulerede det, ikke krævet noget af hende – det kan diverse programplanlæggere så tygge lidt på. Og dels var hun nødt til eksponeringen for at tiltrække sponsorer. En sportskvinde, der kender vilkårene i jernindustrien.

Mens Jesper Christiansen var for ny i OB til at have noget at føje til de sidste dages drama, valgte Boldsen, præcis som på banen, at placere sig, så man kom til at slå sig på ham. Han indtog det, han kaldte »arbejdsgiversynspunktet«, da han mente, at spillere ikke må underminere trænerens autoritet, og i sagen om Lærke Møller forfægtede han klubbens ret til at se spillerne som et produkt, man betalte så mange penge for at det også havde  at virke. Derfor gav han ikke meget for fysioterapeutbekymringer om, at Møller trængte til langtidsrestituering. Klubben kan, som han sagde, være ligeglad med, hvordan hun har det om 10 år. Det er nu, de skal have noget ud af deres investering.

Jo, Boldsen kan både gøre os vilde med dans og med de idrætsudøvere, der ignorerer de meningslinjevogtere, der gør spillet uden for banen så forudsigeligt som endnu en AG København-sejr. Bare Anders Samuelsen nu ikke prøver at gøre sine hoser blå over for ham.

Torsdage kl. 18-18.30 på TV2 News

Denne anmeldelse står også i kortere form at læse i dagens printudgave af Politiken