Kim Menzer – urørlig og rørende

1 Comment
Kim Menzer – urørlig og rørende

Sig »didjeridoo«. Sig det en gang til. Ja, det kræver koncentration, men ordet kan mærkes ned i fodsålerne. Det samme kan lyden af det horn, der kaldes sådan. Kim Menzer er en af de få herhjemme, der spiller på dette meterlange instrument, som har en tusindårig historie i den australske urbefolkning.

Valget af udtryksmiddel er typisk for multimennesket og -instrumentalisten Menzer. Han spiller ikke på didjeridoo for at gøre sig interessant eller for at være etno-trendy, men fordi ’sammenhængskraft’, gennem tider og genrer, har betydet noget for ham længe før ordet blev en Christiansborg-kliche.

I morgen fylder han 75.

Sønderjyden Kim Menzer startede som 14-årig på trombone i Gloryland Jazzband med Valdemar Rasmussen. Lærerstudiet bragte ham til København i 1956, hvor han blev indfanget af miljøet i Nyhavn og Montmartre. Menuen stod på swing, men Menzer ville andet end reproducere, så avantgarden trak. Han kom med i Cadentia Nova Danica, hvor han mødte Karsten Vogel. Det førte i 1967 til det banebrydende fusionsband, Burnin’ Red Ivanhoe – som i år udgiver ny plade efter en del års tavshed på den front.

Først i 70’erne blev Menzer som mange andre smittet af den venstrepolitiske bacille. Han var i et par år et skævt og sprængmusikalsk indslag i Røde Mor, og genoptog i 90’erne kontakten med Troels Triers bror, guitaristen Lars, på de meditationsplader, der er en anden side af den ellers så udadvendte Menzers virke. Duoens 1993-cd Kiss The Forest med Menzer på alt andet end Zamfir-banal panfløjte er en glemt perle, det kan betale sig at oppolere.

Menzer var verdensmusiker længe før genren fik sit mere salgslækre navn. Derfor var det naturligt for ham i syv år med base i Paris at være tilknyttet Peter Brooks teaterensemble, der opførte den indiske skæbnesaga, Mahabharata. Truppens besøg i Østre Gasværk i 1988 lod ingen uberørt.

Hjemvendt var han kortvarigt musikredaktør for TV2, men nu om dage deler Menzer sit travle, men aldrig stressede liv mellem Burnin’ og sit eget jazz- og bluesband (hvor man mindes om hans vitale mundharpespil) plus alt det løse. Bl.a. afholder han som Gøssel-uddannet kurser i rytmisk gymnastik; noget, der er med til at holde ham selv i misundelsesværdig form, og som foredragsholder ved han, hvad han taler om, når emnet er ’Glædens og optimismens fysiologi’.

I en mail til ‘Midt i en beattid’ definerer han selv sine livs- og arbejdsidealer: “Lev i nuet. Ud hvor du ikke kan bunde. Du betyder lige så meget som jeg – Netop denne treklang har altid budt mig ind til de uventede og ud af det blå kommende invitationer til musisk kreativitet rundt omkring i den store verden…”

Således fejres den runde dag i dag ikke med kakao og lagkage, men med rød næse og en lammecurry. I Indien, hvor Menzer som del af en klovnetrup under Clowns without borders i denne måned optræder og arrangerer workshops for ungdomskriminelle, kræftsyge børn og ghetto- og gadebørn i Mumbai og på selve dagen i Delhi.

Som han siger: “Mange scener har jeg stået på gennem årene, men scenebillederne fra Indien vil for altid være i sindet. Det er gribende og meget stærkt at stå blandt så mange mennesker, der er af samfundet er dømt ude som urørlige.”

Selv er Kim Menzer både urørlig og i enhver forstand rørende.

Foto: Eric Klitgaard © 2009

 

FØLG MIG PÅ FACEBOOK

 

 

About the author

Torben Bille http://www.torbenbille.dk
Jeg har siden 1974 som musikanmelder beskrevet rockens vildtvoksende væsen, fra undergrund til mainstream og tilbage igen til i dag, hvor de termer ikke giver mening. Der har ikke altid været plads i de sagesløse aviser, jeg har belemret med mine synspunkter, så det er også blevet til en snes bøger og leksika undervejs. Det kan musikken ikke gøre for.

1 Comment

Anmeldelser
Charles Bradley bløder stadig

Charles Bradley bløder stadig

No Comment

 

Da Charles Bradley for to år siden i en alder af 62 albumdebuterede med No time for dreaming lød han ikke som en debutant. Hans bluesmættede soulfunk lød både gammel og ny. Han havde været helt nede og var kommet op ved at bruge musikken som stige. Det var ikke sådan, at man ikke kunne […]
Journalistik og musik
Utroligt, men sandt: Sven Gaul bliver 60

Utroligt, men sandt: Sven Gaul bliver 60

No Comment

 

For mange er Steffen Brandt så afgørende for TV-2, at de sætter lighedstegn mellem ham og poporkestret, men folk omkring bandet er ikke i tvivl: Det er trommeslageren Sven Gaul, der er bandets kapelmester og cheflogistiker. Sådan har det været siden det såkaldt progressive band, Taurus, sagde farvel til 70’erne og mødte 80’erne som TV-2, […]

Back to Top