Marvin Tarplin 1941-2011

Kommentarer slået fra

Guitaristen Marv Tarplin er død, 70 år gammel. De kaldte ham Motowns hemmelige våben og lidt var der om snakken. Men selv om han helst holdt sig i baggrunden og i studiehalvmørket, adskilte han sig fra sine musikerkollegaer, Funk Brothers, i Motowns Snake Pit ved faktisk også at være regulært medlem af en gruppe, The Miracles. Indtil 1973.

Han kendte to-tredjedele af The Supremes, fordi han havde gået i high school med dem. Før de blev til The Supremes, kaldte de sig The Primettes. Tarplin blev deres guitarist og deltog i den afgørende audition for Smokey Robinson, selskabets cheftalentspejder.

Smokey hyrede umiddelbart efter Tarplin som sin og The Miracles’ guitarist. Uden at vide at han med i købet fik en kreativ sparringspartner, som i praksis var med til at skrive en række af Robinsons største sange. Ikke mindst ‘The tracks of my tears’, hvor Tarplins guitar-intro var inspireret af, at Tarplin havde hørt Harry Belafontes ‘Banana Boat Song’ – spillet på forkert hastighed.

Siden var det på sange som ‘Going to a Go-Go’, ‘My Girl Has Gone’ og den vidunderlige, rytmisk intrikate ‘The Love I Saw In You Was Just A Mirage’ svært at høre, hvor sangskriveren Smokey Robinson stoppede og Marv Tarplin tog over. Han blev en integreret del af Robinsons sangskrivning, og blev behørigt krediteret. Noget, der bestemt ikke var en selvfølge dengang.

Marv Tarplin introducerede også nye guitartyper, i hvert fald for Motown-lyden. Han spillede 12 strenget på ‘Going to a Go-Go’, og akustisk guitar på ‘Mirage’. Og lyttede en del til den folkrock, som spirede frem. På den måde forstærkede han Motowns cross over-effekt til et hvidt publikum.

Smokey og han fortsatte senere samarbejdet på hits som ‘Cruisin’, da Smokey blev solist.

Som om alt dette ikke var nok til at sikre en plads i poppens Pantheon, var Tarplin medkomponist på to af navnebroderen Marvin Gayes tidligste træffere, ‘I’ll Be Doggone’ (som på disse kanter blev lavet i en sej udgave af svenske Tages) og ‘Ain’t That Peculiar’.

Der tales så tit om, at Keith Richards var inspireret af Chuck Berry. Det er ikke forkert, men Marv Tarplins elaborerede rytmeguitarspil var ikke ukendt for Richards (og Hendrix aflurede også Tarplin et trick eller to). At Stones senere lavede en cover version af ‘Going to a Go-Go’ var Richards’ måde at sige tak for miraklerne på.

Det gør denne blogger også.

Det samme gør kollega Capac – selvfølgelig.

About the author

Torben Bille http://www.torbenbille.dk
Jeg har siden 1974 som musikanmelder beskrevet rockens vildtvoksende væsen, fra undergrund til mainstream og tilbage igen til i dag, hvor de termer ikke giver mening. Der har ikke altid været plads i de sagesløse aviser, jeg har belemret med mine synspunkter, så det er også blevet til en snes bøger og leksika undervejs. Det kan musikken ikke gøre for.
Anmeldelser
Charles Bradley bløder stadig

Charles Bradley bløder stadig

No Comment

 

Da Charles Bradley for to år siden i en alder af 62 albumdebuterede med No time for dreaming lød han ikke som en debutant. Hans bluesmættede soulfunk lød både gammel og ny. Han havde været helt nede og var kommet op ved at bruge musikken som stige. Det var ikke sådan, at man ikke kunne […]
Journalistik og musik
Utroligt, men sandt: Sven Gaul bliver 60

Utroligt, men sandt: Sven Gaul bliver 60

No Comment

 

For mange er Steffen Brandt så afgørende for TV-2, at de sætter lighedstegn mellem ham og poporkestret, men folk omkring bandet er ikke i tvivl: Det er trommeslageren Sven Gaul, der er bandets kapelmester og cheflogistiker. Sådan har det været siden det såkaldt progressive band, Taurus, sagde farvel til 70’erne og mødte 80’erne som TV-2, […]

Back to Top