Lucio Dalla 1943-2012

4 Comments

Da jeg som yngre og nyforelsket var i Rom i efteråret 1990, kørte italiensk MTV heavy rotation på singlen ‘Attenti al lupo’, en mundret, ørehængende fabel om også i overført forstand at passe på ulven. Sangeren kendte jeg ikke, og da det var før internet og wiki-mig her og wiki-mig der var det ud i pladebutikkerne (som eksisterede i rigt mål i Rom) og researche. Vi havde nærmest overvægt på vej hjem i flyet på grund af plader med Lucio Dalla.

Nu meldes Lucio Dalla død, tre dage før sin 69 års fødselsdag. De første, der viderebragte nyheden om sangerens død efter en koncert i Montreux, var munke, der twittede det sørgelige budskab fra Assisi! Guds sanger er død…

I en kulturel bananrepublik som den italienske, hvor overfladiskhed og de facto analfabetisme går hånd i hånd, var der brug for sangere som Lucio Dalla. Han havde lige stærke musikalske rødder i italiensk folklore som i Dylan. Og blev med årene mere og mere eklektisk. Skal man sammenligne ham med nogen, er det ikke Eros Ramazotti, men vores egen Sebastian for uforudsigeligheden og den musikalske alsidighed, der aldrig flader ud, men giver kontur. F.eks. findes en af hans største sange, ‘Caruso’, både i en version af Josh Gobran og Luciano Pavarotti (YouTube-link).

Dalla slog igennem i 70′erne efter at have forsøgt sig i den særlige genre, italienerne bare kalder ‘San Remo’ efter badebyen, hvor sangkonkurrencerne holdes. Her optrådte han bl.a. med The Yardbirds som akkompagnatører på en af sine første singler.

Et kunstnerisk gennembrud kom, da Dalla begyndte at anvende den uskrømtet marxistiske lyriker, Roberto Roversi, som tekstforfatter. Plader som Il Giorno Aveva Cinque Teste, Anidride Solforosa, og Automobili regnes i dag som grundstene for moderne italiensk poprock. Samarbejdet med Roversi ophørte, da Dalla gav efter for pladeselskabspresset og lugede en smule ud i de mere politiske floskler.

Man var dog aldrig siden i tvivl om, at Dallas hjerte bankede i mere end forstand til venstre. Det kom ikke mindst til udtryk i samarbejdet med Francesco De Gregori. 80′erne og de tidlige 90′erne var Dallas kunstneriske og kommercielle storhedstid. Plader som Cambio, Henna og Amen er værd at anskaffe sig for de, der kun opfatter italiensk musik som charterpop.

Et egentligt bokssæt er aldrig kommet. Nu er der en sørgelig anledning til det.

Lucio Dalla var født og boede i Bologna, hvis fodboldklub han var ivrig fan af. Og som antydning af hans betydning flyttede klubben i går spilletidspunktet for dagens kamp i serie A, så det ikke kolliderede med begravelsen. Større bliver det ikke på de kanter.


Dette er faktisk indlæg nr. 900 på denne blog siden den spæde start i november 2009.

About the author

Torben Bille http://www.torbenbille.dk
Jeg har siden 1974 som musikanmelder beskrevet rockens vildtvoksende væsen, fra undergrund til mainstream og tilbage igen til i dag, hvor de termer ikke giver mening. Der har ikke altid været plads i de sagesløse aviser, jeg har belemret med mine synspunkter, så det er også blevet til en snes bøger og leksika undervejs. Det kan musikken ikke gøre for.

4 Comments

  1. comment-avatar
    Torben Bille5. marts 2012 - 15:48

    Kender det godt, men det giver hverken bredden eller dybden af hans virke og værk, synes jeg. Men tak for påmindelsen, som selvfølgelig skulle have været bogført. Det er den nu. Grazie.

  2. comment-avatar
    Claes Cornelius8. marts 2012 - 18:02

    Jeg er opvokset, brainwashed af Sanremo 1960-75 (har været on-stage med Fausto Leali). Lucio er en pionér, moderne tekster, med en bluesy feeling i musikken (ikke standard Italo-akkorder). Er det Alberto Camerini på guitar? “Beware Of The Wolf” skulle være oversættelsen. “I lupi” = ulvene – de grå eminencer / mafiosi-capitalister-politikere

Anmeldelser
Charles Bradley bløder stadig

Charles Bradley bløder stadig

No Comment

 

Da Charles Bradley for to år siden i en alder af 62 albumdebuterede med No time for dreaming lød han ikke som en debutant. Hans bluesmættede soulfunk lød både gammel og ny. Han havde været helt nede og var kommet op ved at bruge musikken som stige. Det var ikke sådan, at man ikke kunne […]
Journalistik og musik
Utroligt, men sandt: Sven Gaul bliver 60

Utroligt, men sandt: Sven Gaul bliver 60

No Comment

 

For mange er Steffen Brandt så afgørende for TV-2, at de sætter lighedstegn mellem ham og poporkestret, men folk omkring bandet er ikke i tvivl: Det er trommeslageren Sven Gaul, der er bandets kapelmester og cheflogistiker. Sådan har det været siden det såkaldt progressive band, Taurus, sagde farvel til 70’erne og mødte 80’erne som TV-2, […]

Back to Top